GAMBAR EDISI TERBARU

GAMBAR EDISI TERBARU
Kekal bersama...selamanya.

Thursday, August 4, 2011

DITAHAN SEBAB TAK PUASA

KUALA PILAH – Tidak malu!. Itulah boleh dikatakan kepada tiga lelaki yang dicekup ketika menjamu selera di restoran dan membeli nombor ekor di dua tempat berasingan dekat sini, semalam.

Seorang lelaki berusia 48 tahun, yang sedang leka makan di sebuah restoran di Tanjung Ipoh, kira-kira 10.28 pagi ditangkap oleh pihak penguat kuasa Jabatan Agama Islam Negeri Sembilan (JAINS) dalam satu rondaan di sekitar daerah Kuala Pilah.

Manakala dua lelaki yang bekerja sendiri berusia 41 dan 47 tahun pula ditangkap ketika membeli nombor ekor di pekan Kuala Pilah.

Ketua Operasi Bahagian Penguatkuasaan Jabatan Agama Islam Negeri Sembilan (JAINS), Ahmad Zaki Hamzah berkata, hasil rondaan di sekitar Kuala Pilah pada tiga Ramadan, pihaknya berjaya menangkap seorang lelaki beragama Islam yang sedang menjamu selera di sebuah restoran di pekan Tanjung Ipoh.

Menurutnya, ketika rondaan, pihaknya mendapati lelaki yang bekerja sebagai penoreh getah itu sedang makan di sebuah restoran seorang diri tanpa mempedulikan khalayak ramai.

“Makan pada siang hari ketika Ramadan adalah satu kesalahan dan boleh dikenakan hukuman denda tidak melebihi RM500 atau penjara selama tempoh tidak lebih tiga bulan mengikut seksyen 114 Enakmen Jenayah Syariah Negeri Sembilan,” katanya ketika ditemui di Bahagian Penguat kuasa Pejabat Agama Islam daerah Kuala Pilah.

Ahmad Zaki berkata, ketika melakukan rondaan di pekan Kuala Pilah, pihaknya berjaya menangkap dua lelaki beragama Islam yang sedang leka membeli nombor ekor dekat sini.

“Dua lelaki itu akan dituduh mengikut Seksyen 79A Enakmen Jenayah Syariah Negeri Sembilan (Pindaan) 2004 menyatakan orang Islam yang berjudi atau didapati berada di tempat perjudian adalah satu kesalahan dan boleh dikenakan hukuman denda tidak melebihi RM3,000 atau penjara tidak lebih dua tahun atau kedua-duanya,” katanya.

Katanya, pihaknya sentiasa mengadakan rondaan terutamanya pada Ramadan bagi mencegah kesalahan jenayah yang melanggar syariah termasuklah gejala maksiat.

“Oleh itu, diharap masyarakat akan memberi kerjasama kepada kami untuk sama-sama mencegah jenayah yang berlaku di persekitaran mereka.

“Sepatutnya, kesucian Ramadan, tidak dicemari dengan kegiatan seperti ini sebaliknya disinari dengan amal ibadah,” katanya.

1 comment:

  1. Yang tak poso tu, tongah sodap makan kono tangkap agak ea ado ponyakit hypo tu, tak bulih kughang gulo dalam darah, kalau kughang menggigil dan bulih pitam.. agak se lah.

    Yang tongah moli numbo ekor tu agak sei nak caghi duit ghayo lobih tu..nasib tak baik kono cokup.. apopun jadikan itu sobagai pongajaran.

    Jokiden.

    ReplyDelete