GAMBAR EDISI TERBARU

GAMBAR EDISI TERBARU
Kekal bersama...selamanya.

Tuesday, August 27, 2013

DUA TAHUN TELAH BERLALU



Selasa  27.08.2013. Sepatutnya hari ini saya bersara. Tapi pagi tadi saya bangun tidur seperti selalunya – rutin setiap hari Isnin hinga Jumaat akan mengenakan pakaian rasmi bekerja dan terus ke tempat kerja. Tidak ada perasaan untuk bersara.

            Pagi tadi  Selasa 27.08.2013  yang lainnya ialah, selepas berpakaian isteri saya yang se orang itu memelok saya sambil mengucapkan “Selamat Hari Lahir” dan menghulurkan hadiah kecil harijadi. Dimasukkan di poket baju saya sekeping nota.

            Dalam perjalanan ke sekolah saya membaca nota bertulisan tangan yang kasar dan besar. Amat jelas dibaca walau tanpa cermin mata.. “Abang, selamat hari jadi. Jadilah suami yang terbaik dikalangan yang baik” Ringkas dan padat.  Jiwa saya digoncang kesayuan dengan nota ringkas tersebut.

            Tengahari tadi saya belanja makan tengahar nasi arab  9 orang guru saya. Sambil makan saya tunjukkan nota isteri saya tadi. Respon dari guru saya :

            Masing-masing serentak “wish” saya selamat hari lahir. Yang perempuan mencadangkan saya framekan nota tersebut sementara yang lain yang agak sentimental semacam nak mengalirkan air mata.

            Memang saya tidak memilih untuk bersara hari ini sedangkan ramai kawan-kawan sebaya yang telah pn bersara dan bermesra bersama cucu-curu. Nordin Baha, Zaharin Apek, Tahir, Siti Sara, Latipah, Halimah telah lama meninggalkan perkhidmatan. Khabarnya Badariah juga begitu. Selain saya yang masih  bertahan termasuklah Iskandar, Mohd Sah, Salim, Rashid dan saya kira yang paling akhir ialah Rashidi.

            Bila ditanya rakan-karan bila akan bersara jawapan standard saya ialah : Kalau panjang umur dua kali rayo poso pencenlah saya. Genap dua tahun lagi bersaralah saya. Dua tahun bukanlah jangka waktu yang  lama dan memang tidak lama. Tetapi saya merasakan amat cepatnya saya akan bersara. Rasa tidak puas bertugas dah nak bersara. Banyak lagi kerja yang saya nak buat. Banyak lagi perancangan yang belum saya laksanakan.

            Dengan umur 58 hari ini fizikalnya saya rasa agak merosot. Tenaga semakin lemah. Kedutan semakin jelas kelihatan. Rambut lebih banyak putih dari hitamnya. Pendengaran pun dah tak berapa jelas.

            Dengan alasan itu mengapakah saya masih lagi bertahan? Jawapannya : “I love my job”. Mungkin itu jugalah yang difikirkan oleh rakan yang lain.

            Kepada rakan lain yang telah bersara : Nikmatilah persaraan anda. Yang masih dalam perkhidmatan : Marilah kita menyumbang sesuatu kepada bangsa, agama dan Negara tercinta.

MCC
           

9 comments:

  1. SELAMAT HARI JADI BANG MCC, Muga panjang umur, murah rezeki, sihat tubuh badan dan tercapai segala impian..

    ReplyDelete
  2. Posan akak (isteri) tu kono ambik boghek tu bang, makno ea bolun cukup baik tu... hahaha..

    ReplyDelete
  3. Selamat hari lahir, didoakan semoga panjang umur murah rezki....sama seperti ucapan Jokiden di atas..nk tanya abang Mael CC dh ado cucu lum..hehe..MD

    ReplyDelete
  4. Assalam,

    Selamat menyambut hari ulangtahun kelahiran Bang Mail semuga panjang umur dan dimurahkan rezeki.....

    Tersentuh juga hati saya apabila membuka blog ini...kerana pertamanya tergembiranya hati saya apabila MCC memulakan semula coretannya semuga beliau meneruskan coretan2 di blog ini utk tatapan kami bersama...

    Kedua tentang MCC mendapat wish birthday dr akak Peah yg sungguh mengharukan....eloklah disematkan didalam hati selalu..

    Ketiga beliau masih lg berkhidmat walaupun kami dah bersara....teruskanlah perjuangan itu hingga bersara.....




    SSAK

    ReplyDelete
  5. Selamat hari lahir mae-mrby

    ReplyDelete
  6. Selamat hari lahir mae-mrby

    ReplyDelete
  7. selamat hari lahir Mae-mrby

    ReplyDelete
  8. Ooomang aii, bang Rashid 3 kali anta..

    Jokiden

    ReplyDelete
  9. Selamat hari jadi Mael semoga dpt membuat penambahbaikan dlm semua bidang yg d ceburi utk kebaikan d dunia dan akhirat...CTN

    ReplyDelete