GAMBAR EDISI TERBARU

GAMBAR EDISI TERBARU
Kekal bersama...selamanya.

Sunday, July 10, 2011

PANDUAN MENULIS DALAM BLOG INI

Salam kawan-kawan,

Cara-cara ringkas untuk menulis atau menghantar posting atau cerita kita dalam blog SMBK. 

1.  Mula-mula buka komputer hehehe...


3.  Bila dah keluar muka surat pertama tu, dah nampak gambar sekolah tu perhatikan sebelah atas kanan. Ada dua butang. "Create Blog" dan "Sign In"

4.  Klik pada butang "Sign In"

5.  Keluar petak untuk login tu. Masukan username atau Id iaitu email smbk dan masukan password. Enter.

6.  Akan keluar  Dashboard. Lihat di tengah-tengah dan klik pada butang "New Post" warna biru tu.

7.  Akan keluar petak atau kotak atau ruang untuk kita mula menulis. Kat atas tu ada petak "Title" Masukan tajuk posting atau artikel kita. Biarkan kotak "Link" tu kosong.

8.  Tulislah apa sahaja panjang atau pendek. Jika nak masukan gambar2, bahagian atas kotak ni banyak simbol2. Klik butang gambar sebelah perkataan "Link" tu. Petak "Browse" akan keluar, dan boleh load gambar2 yang telah ada dalam komputer kita sahaja.

9.  Bila rasa dah siap posting atau hasil karya kita tu, klik pada butang "PUBLISH POST" sebelah bawah kiri kotak ini berwarna kuning. Maka siaplah posting kita dan Jokiden akan betulkan mana-mana yang silap.

10. Jika nak edit balik semula ke "Dashboard" dan klik pada butang "Edit Posts" sebelah butang "New Post" tadi. Akan keluar catatan asal dan kita boleh pinda. Jangan lupa klik semula "PUBLISH POST" sebelah kiri bawah kotak ni.

Renung-renungkan dan selamat mencuba!!!!!

Jokiden.  

4 comments:

  1. Weee aii, dah ado yg nak anta posting nampak eh. Ese nompang soghonok ni. Ese ghaso buleh agak sapo deh tu..hehehe..NSR..

    ReplyDelete
  2. Kito tunggu yolah..jgn tokojut sok, coghito ea ngancam mek amek NSR hehehe..

    Jokiden

    ReplyDelete
  3. Eloklah...diharapkan banyak perubahan akan terjadi..blog dipenuhi posting2 baru....baru best baco..NSR jangan lupo abihkan ceghito kau tu..ese dh tk soba nunggu ee ni..bembaco ghamai..ponulih kughang...ramai oghang suko cghito kau NSR..Dt. J kato bilo berchatting ngan se dlm FB..cghito NSR tu interesting..sodap baco..pandai NSR mengolah cghito...Dio puji boto NSR...MD

    ReplyDelete
  4. Laie satu,(bak kato Jokiden dulu), tulis dalam word dulu, dan save. Dah siap baghu masuk posting. Ese tolong ngulang balik yo tu. Lopeh dio koba'an maghin tu, ese pun buek cam tu. Bokosan dan Solamat.

    ReplyDelete