GAMBAR EDISI TERBARU

GAMBAR EDISI TERBARU
Kekal bersama...selamanya.

Sunday, June 15, 2014

INDAHNYA TANAH SUCI INI - BANGLA PUN WANGI - PART SEVEN

Oleh Jokiden:

  
Jemaah berpusu-pusu dan berebut2 di Kaabah.


Bertahun-tahun dahulu saya mempunyai satu kemusykilan apabila setiap kali menuntun kemeriahan di dua Kota Suci ini, iaitu bagaimana para jemaah dapat menghindari pelbagai jenis bau-bauan terutamanya bau badan semasa melakukan ibadah di Masjid Nabi dan Masjidil Haram. 

Dengan pelbagai aksi lasak semasa mengerjakan solat, tawaf, saie dan berebut tempat di Raudhah, Hjjir Ismail serta Hajar Aswad, yang memerlukan tenaga tentulah mengeluarkan peluh yang banyak. Bau hapak tidak mungkin dapat dihindarkan tambahan jika cuaca melebih 40 darjah celcius.

Sejak dari dahulu lagi saya amat alahan dengan pelbagai jenis perfume atau wangian. Masuk sahaja ke mana-mana komplek membeli belah saya selalunya akan berasa semput dan termengah-mengah apabila pelbagai jenis wangian mula masuk ke dalam paru-paru. Paling saya tidak boleh tahan ialah bau minyak atar. 

Saya berasa seram sejuk apabila memikirkan saya akan terpaksa berhadapan dengan pelbagai jenis bauan di Tanah Suci. Bersungguh2 saya memohon kepada Allah agar saya 'diselamatkan' daripada bau-bauan semasa berada di sana nanti sekurang-kurangnya semasa bersolat.

Di tanah air jika ada warga Bangla memasuki mana-mana lift pastilah saya menangguhkan diri daripada menaiki lift tersebut kerana pastilah bau Bangla yang baru keluar dari lift itu akan kekal untuk beberapa ketika dan ada masanya bau mereka akan kekal hingga satu jam. Saya tidak tahan.

  
Jemaah berpusu-pusu dan berebut2 mencari ruang di Raudhah


Saya tidak membeli atau memakan roti canai dari kedai mamak kerana selalunya bau badan pembuat roti canai tersebut akan melekat di roti atau masuk ke dalam kuahnya. Maaflah kepada peminat tegar roti canai mamak, saya tidak bermaksud yang tidak baik, hanya sekadar mencatatkan pengalaman sahaja.

Jadi saya menjangkakan tentulah keadaan wangian dan bau-bauan menjadi lebih tidak selesa di Masjid Nabi dan Masjidil Haram dengan ratusan ribu jemaah berhimpun  pada satu-satu masa. Para petugas di kedua-dua masjid ini juga ramai yang terdiri daripada warga Nepal, Bangla dan India.

Apa yang terjadi semasa di sana ialah saya tidak langsung mengalami sebarang gangguan disebabkan oleh masalah wangian, bau-bauan ataupun bahu hapak badan. Ada masanya jemaah yang berbadan besar bersolat di kiri dan kanan saya, namun tiada apa jenis bau yang menganggu saya.

Begitu juga semasa bertawaf dan bersaie. Malah semasa berada di dalam komplek membeli belah juga wangian dan bauan itu tidak mendatangkan mudarat kepada pernafasan saya.

Mungkin itulah keistimewaan yang Allah berikan kepada tetamuNya yang sedang menunaikan ibadah di dalam dua buah masjid tersebut. Tidak ada jemaah yang merasa gelisah atau resah disebabkan oleh bau jemaah yang lain. Petugas Bangla juga tidak meninggalkan apa-apa bau. Suasana dingin di dalam dua buah Masjid ini terus segar sepanjang masa dan sesiapa juga akan merasa selesa walaupun bersolat secara berjimpit-jimpit.

Berpusu-pusu, berduyun-duyun, berjalan pantas semasa pergi dan pulang dari masjid juga tidak menimbulkan masalah perfume atau bau badan. Mungkin ada juga para jemaah yang tidak bersetuju dengan catatan saya ini namun sekurang-kurangnya itulah yang saya alami dan merasa selesa di sana walaupun di bahagian  mana jua saya bersolat. Cubalah rakan-rakan dapatkan kepastian dengan jemaah lain yang telah sampai ke sana.

   
Dua hari selepas kami pulang pintu Kaabah ini dibuka.

2 comments:

  1. AsSalam,
    Klu nak bau wangi lain kali pakai minyak attar yang berhargo 1000 ke 2000 riyal sebotol tu jangan beli minyak attar yg harga 10 - 15riyal sebotol tu.....memanglah menusuk hidung bau pait.....hehehe

    Jokiden tak boli minyak attar ko?


    Sei tak boli minyak attar tapi boli kurma.....kegemaran sei.....


    SSAK

    ReplyDelete
  2. Pakailah minyak wangi yang harga beribu sekalipun... sampai dalam Masjid Nabi dan dalam Masjidil Haram, baunya tetap hilang.. Jika tidak mungkin ada setengah juta bau dalam masjid tu.. Kawan saya bagi komen, dia melupakkan minyak atar ke seluruh badan ea..semerbak bau.. sampai dalam masjid.. hilang tak berbau lagi. Itulah keindahan dan keajaiban di sana.

    Jokiden.

    ReplyDelete