GAMBAR EDISI TERBARU

GAMBAR EDISI TERBARU
Kekal bersama...selamanya.

Tuesday, June 3, 2014

MENJADI TETAMU ALLAH SWT

Oleh Jokiden:  

Duit banyak, waktu lapang banyak, kawan ramai, badan sihat, hati ceria, semua itu belum tentu membolehkan kita sampai ke Tanah Suci.

Duit tak ada, tak cukup, masa  memanjang sahaja tidak sesuai dan badan pula tidak sihat mungkin belum tentu pula menghalang sesiapa sahaja untuk berkunjung ke sana.

Dari pemerhatian saya 300,000 lebih bersolat di Masjid Nabi dan hampir sejuta di Masjidil Haram pada setiap waktu selama 12 hari saya dan keluarga di sana, maka saya bersetuju dengan pendapat ramai bahawa mereka yang berada di sana adalah atas ihsan Allah.

Hanya ketentuan Allah sahaja yang menyebabkan kita terpilih untuk diberi peluang beribadat di sana. Rasanya tidak ada sebab lain. Ramai yang mengatakan berulang kali bahawa mereka yang berada di sana adalah tetamu Allah swt. Lalu kami juga merasakan bahawa kami adalah tetamuNya. Alhamdulillah.

     
Ini kami rakam sendiri, sedikit lega mungkin selepas asar dan hampir waktu subuh. White people percaya jika berhenti orang Islam ini bertawaf mengelilingi Kaabah, maka dunia akan kiamat.

Beribadat di kedua-dua Masjid ini ganjarannya adalah istimewa. Jika ada yang merasakan bahawa tidak ada apa-apa perbezaan beribadat di sini dengan beribadat di masjid2 lain dalam erti kata lain sama sahaja nikmatnya, maka eloklah dia berdoa atau bermunajat bersungguh-sungguh supaya Allah memberinya peluang sekali lagi.

Berada di Masjid Nabi dan di Masjidil Haram terasa di rahmatiNya sepanjang masa. Saya mempunyai keyakinan bahawa setiap yang berada di situ lakukanlah apa sahaja, pijak kepala orang, kangkangkan orang tengah sujud, rempoh orang di Hajar Aswad, berasak-asak masuk ke dalam saf atau duduk diam sambil termenung di dalamnya, semuanya mendapat keampunan Allah swt. Apa lagi mereka yang begitu menjaga tertib seperti memberi ruang kepada jemaah lain, menghulurkan air zam-zam, membantu meletakkan Al-Quran, menolak kereta sorong dan memberi sedekah kepada petugas Masjid tentulah mendapat barakah yang lebih-lebih lagi.

Kita antara yang bertuah diantara 2 billion umat Islam dari seluruh dunia yang dijemput sebagai tetamu Allah. Jadi ambil peluang dan cuba lakukan pengisian yang terbaik sepanjang waktu. Selain melakukan yang wajib perbanyakkan juga yang sunat.

Nota: Ketika catatan ini saya buat dilaporkan dalam Saudi Gazette bahawa seorang lelaki Afrika berseluar pendek memanjat tembok Hijjr Ismail sambil memegang kerusi dan mengamuk. Di dikatakan dia kurang suiman, jemaah yang sedang tawaf ketakutan, dia sempat memecahkan lampu sebelum ditangkap oleh anggota keselamatan. Yang ini saya tidak tahu apakah kedudukannya. 

  

Bertahun-tahun lamanya saya menuntun di peti tv siaran langsung Sembahyang Terawih dari Masjidil Haram dan Masjid Nabawi, maka timbul pelbagai tanggapan dan kebimbangan tentang situasi yang kita dapat lihat di sana. Terutama sekali jumlah umat yang terlampau ramai berada di satu-satu tempat dan membayangkan kesukaran-kesukaran yang bakal dihadapi oleh semua orang.

Hati kecil saya merasa hebat dan gerun serta kadang-kadang ngeri dan terdetik di hati saya apakah suatu hari nanti jika saya berada di situasi itu, adakah saya mampu menghadapinya. Melihat orang berpusu-pusu tawaf mengelilingi Kaabah, berhempas pulas berjuang untuk mencium Hajar Aswad, bersolat di bahagian atas Masjid yang tidak berbumbung, mengikuti laporan cuaca yang agak luar biasa panasnya dan bagaimana saya mampu untuk berhadapan dengan saiz badan para tetamu Allah yang besar-besar dari negara Afrika, semua itu menghantui pemikiran saya.

Akan diceritakan nanti pengalaman sebenar saya mengharungi situasi tersebut, Insya Allah.

Saya membaca banyak kisah-kisah pelik, menarik dan mencabar yang diceritakan oleh banyak orang tentang nasib seseorang apabila berada di Tanah Suci. Tidak sama antara satu sama lain. Ada yang sukar dan ada yang mudah.

Ada yang nampak Kaabah dan ada yang tidak nampak. Ada yang nampak api dan sebagainya. Ada yang tersesat kerana pintu Masjidil Haram terlalu banyak, ruang solat terlalu luas. Ada yang hilang kasut. Ada yang terjerit-jerit dalam bas. Ada yang mengambil wuduk dalam mangkuk tandas. Kesemua itu menggerunkan hati saya menyedari diri ini banyak dosa. Teringat lagi kata-kata Enab, bimbang sungguh apakah kedatangan kita diterima Allah. Yang memujuk hati ialah setiap yang berpeluang ke sana adalah atas ihsan Allah jua dan tentunya kita diterima olehNya. 



No comments:

Post a Comment