GAMBAR EDISI TERBARU

GAMBAR EDISI TERBARU
Kekal bersama...selamanya.

Monday, April 4, 2011

THE UNTOLD STORIES - PART 2


Saya hampir tidak ada cerita yang menarik mengenai saya dan Sarip masa sekolah.  Walaupun sekampong dan ada hubungan kekeluargaan namun hubungan kami biasa saja. Saya menyedari beliau menjadi perhatian dan “pet” kepada banyak guru. Dari segi pencapaian akademik kami setanding cuma dia terlalu bernasib baik dari saya.

Saya tau dia dari keluarga susah malah lebih susah dari saya. Posting beliau mengenai zaman remaja menceritakan segalanya dan itulah cerita yang jujur. Namun Sarip pandai menyembunyikan  latar belakangnya dengan sikap riang happy go lucky yang semua orang tidak menyangka dan menyelami perasaan susahnya ketika itu.

Saya cemburu juga bila Sarip dapat ke form six sementara saya menganggur dalam dua minggu. Saya kecewa tidak dapat menyertai kawan-kawan lain yang ke TMS menyambung form six. Dengan bantuan Cikgu Mokhtar (Arwah) saya dan beberapa lagi kawan kita dapat menjadi guru sementara.  Terubat hati saya yang gagal apabila menerima gaji pertama saya sebagai guru sementara. Gaji pertama saya habiskan dengan membeli sepasang kasut Johnson, sehelai jean Levis dan sehelai baju Leeman. Saya ingin merasa keselesaan kasut Johnson yang Rashid telah pakai setahun terdahulu.

Semasa Sarip ke UM saya tidak bersama kerana saya masa  itu sedang mengikuti latihan Pembantu Hospital ( HA- sekarang : Pembantu Pegawai Perubatan) di Hospital Seremban. Saya mendengar cerita betapa seronoknya orang kampong atas kejayaannya itu. Orang kampong sanggup menyewa bas menghantar beliau ke UM. Seluruh kampong berbangga dengan pencapaian budak yang se orang ni. Sekali lagi saya mencemburuinya  dan saya gagal.  Walaupun sebagai mahasiswa UM Sarip tidak sombong dengan saya dan masih sudi bersama saya menggerakkan belia di kampong kami  dalam beberapa aktiviti belia terutamanya berkaitan dengan kebudayaan.

Berbanding dengan Sarip saya lebih jinak dengan Iskandar, Nordin Baharudin, Majid Kasbi dan beberapa yang lain. Iskandar masa tu “domut” dan tidak lah popular sangat. Dia juga pendiam dan takutkan perempuan (macam saya – sebab tu saya hairan dia berubah bila dah umur meningakt). Saya pasti dia tak ada girl friend masa di sekolah. Begitu juga Nordin dan Majid. Iskandar juga dari keluarga susah macam saya dan Sarip. Kalau Sarip menyembunyikan kesusahannya dengan sikap riang dan bersahaja tetapi Iskandar pula menyembunyikan itu dengan mencipta jenaka yang boleh buat orang ketawa besar. Oleh kerana saya dah lali dengan bahan lawaknya itu maka saya tak lah berapa nak gelak bila dia buat lawak.

Salim pada saya lebih banyak “genggilan” dan panas baran. Sampai sekarang saya tak berani nak cakap sembarangan  dengannya. Saya akan tengok mood dia dulu dan tengok apa yang dia cakap. Selalunya saya tidak akan bangkang apa yang dia cakap sebab tak pasal dia akan meninggikan suara, berubah air muka dan dalam posture untuk bertindak kalau sesuatu tu dia tak berkenan.

Namun begitu di sebaliknya Salim baik hati. Dia mudah menceriakan keadaan sampai sanggup memelok kita bila dah lama tak jumpa. Lihat saja bila jumpa Hj Zain dan lain-lain cikgu masa di Ilham dulu. Begitu lah Salim dulu dan sekarang. Dia juga open minded dan tak kisah menceritakan hubungan cinta lama beliau masa sekolah dulu. Setelah bergelar “Pak Haji” dia dah banyak berubah. Sesuatu yang menarik  tentang Salim dia lebih handsome masa tua dari zaman muda dulu.

Saya tidak begitu rapat dengan kawan perempuan, malah saya mengaku tak pernah bercinta dengan sesiapa semasa sekolah. Saya cuma agak rapat dengan Aminah Sani dan Maimon Maarof (Datin – Tingkatan V). Saya rapat dengan Aminah kerana kami sama-sama tidak mengambil subjek History. Jadi semasa time belajar history saya dan Aminah sama-sama ke library untuk mengulangkaji bersama. Oleh kerana tiga kali seminggu saya dan Aminah beriringan ke library adik-adik di kelas yang kami melintas menyangka saya ada hubungan dengan Aminah. Mereka akan bersorak jika nampak saya dan Aminah ke library.

Saya dan Rashid serta beberapa orang lain pernah ke rumah Aminah dan makan tengahari. Begitu juga rumah Maimon memang tidak asing bagi saya. Walau pun sudah bergelar datin Maimon masih mesra dengan saya seperti dulu.

BERSAMBUNG …………
ISMAIL@CHANG CAPIT

17 comments:

  1. Bang CC, bukan Hj Salim yo yg hensem bilo dah tuo, sumo kito lobih hensem bilo dah tuo ni dan yg pompuan pun samo, lobih anggun bilo dah jadi nenek. Klu tak cayo bandingkan gamba lamo ngan gamba sokaghang..

    Jokiden

    ReplyDelete
  2. sobonae mcc, kito tak tau yg kito nie hensem. kik hehe.

    mcm gajahlah tuhan boghi moto e kocik, tu sbb ee dio tak tau yg dio tu bosa. kalau dio tau dio tu bosa habih ditibai ee binatang yg lain. jadi ghajo kosudahanyao.

    soghupo kita, kita ditakdirkan yg kito tak soda yg kito ni hensem, kalau kito tau kito ni hensem habih pompuan kito jadikan gf. Mano kengkawan yang soda dio tu hensem...tu cumo perasan..

    ReplyDelete
  3. Boto tu TL, gajah tu nampak gajah lain sumo ea kocik-kocik yo..

    Jokiden

    ReplyDelete
  4. Masa muda abang mail pemalu..... dah tua2 ni romeo ya....

    ReplyDelete
  5. CHEEWAHHHHHH...... AYANG KOMEN ABANG LAK. TAK BAGI AYAM RONDANG PUCUK UBI BARU TAU. NYOSA KANG. MELELEH AIR LIOR ORG OPIS TU.

    ReplyDelete
  6. Boto tu MCC, ese bilo abih form v gilo nak cari kojo....maso tu inflasi payah nk dapek kojo, se pun mintak guru sementara kek PP Sromban, poi 3orang dengan Sharifah Abdullah n Fauziah Aziz budak torontang. Ghiang hati tk terhigga se dapek ngajar kek Pasoh 1, Sipah pun dapek begitu juga Fauziah tapi tak tau ngajar kek mano..lost contact. Se raso kebanyakan kito jadi guru attachment selopeh MCE, tapi se sorang tk berkesudahan dengan cikgu, sbb dibawak dek ombong se kojo ngan dio di KL...dh duduk KL se tk ponah lai jumpo kengkawan skolah...rasa teringin hendak jumpa tuhan yang tau..akhirnya berjumpa juga di Ilham PD...

    ReplyDelete
  7. Sapo lak yg mewarnokan tembok sekolah kito tu aa, lencano sekolah pun dah ado, eloklah tu ceria sikit gamba tu. Klu boleh tukar warna biru tu ngan warna lain, coklat ko, jingga ko.., apopun toghimo kasih atas kreativiti tersebut.
    Jokiden.

    ReplyDelete
  8. Se ingatkan kau yang warnokan Rep...kengkawan memang creative...cantik nampak ee dh buh warno tu..ado lak lencano...baghulah real nampak ee SMBK kito..skali tengok yo dh tau itu SMBK...tunjukan creativity kito...apply kek blog ni....MD

    ReplyDelete
  9. MCC, ese dulu tak ambil History gak...habis ese dok kek mano? ...dah lupo lah....ese ado tak poe library samo ngan u all?

    Tak dapek nak recall lah...ese nonggok kek mano maso tu ah...ish..ish

    Duduk kek kantin kot...ish..osah tak ingat boto lah..ado sapo2 nampak tak ese dok kek mano?..

    ReplyDelete
  10. Bilo sobut History, terkenangn arwah Cikgu Mokhtar. Tpi cara arwah tu mengajar memang berkosan. Cumo, tang nak mengingatkan fakta dan tarikh tu yo yang poning. Ese minat history, cikgu ngaja memang best tapi bilo MCE dapek P7 yo. Sampai ari ni masih terlibat dengan History. Kono lecture History and Art Appreciation kek U.

    ReplyDelete
  11. Siti Normah ....
    Seingat ese ngan Minah yo yg tak ambik history. Yang lain sumo setio kek Cg Mokhtar. Sobab tu se tak do nampak siti kek mano2 or Siti duduk dalam kelas buek kojo lain.
    Ese ngan minah yo yg selalu couple kek library sampai bf dio kek TMS hantar spy siasat sama ada ese ada affair ngan minah.
    Lopeh MCE Minah masuk ITM Arau dokek kampong se di Perlis. Bilo balik Perlis ado gak se dating ngan Minah 2-3 kali. Minah pun ada datang umah se kek Perlis. Apo lai ... keluarga se kek sanun tercongang sbb se lopeh MCE dak bawah anak daro org balik.
    Tapi bukan ado apo2 pun.....
    ISMAIL@CHANG CAPIT

    ReplyDelete
  12. kalau mcc ngan minah tak ambik history..sei ngan nordin tak ambik geography, sbb ee maso f4 sei kono buli kek cikgu geog. pehtu maso f5, somuo org kono buli kek gikgu geog..buek 100 questions tak siap kono bantai ngan ghotan..kesian amek sei kek kaklong sei kono ghotan (budak baek camtu pun kono). sei protes, lalu tak ambik geog.. padan muko sei.

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum. TESTING..NSR

    Selalu ese tulih..tak lopeh. System ese ado yg block..tah oghrang ko, tah jemalang ..tah apo e eh.

    Tadi dah panggil pawang dah. Aghap aghap kobah lah. Puhhh..puyhh ..puyhh (ombuyh..3X)

    ReplyDelete
  14. ntah nsr..pokonan bona diorg blok. blog sei pun kono.

    ReplyDelete
  15. Yang tulih kisah puteri raja tu you ko NSR73? masih kek draft tu..
    Jokiden

    ReplyDelete
  16. Induk2 kito gak an.....ese tak do muek eh doh..cito rajo apolah yg ese goti ...rajamaniam koh?

    Yg ngecat sekolah tu memang ese..maso sekolah dulu pun ese suko conteng sekolah..ghupo eh tak buleh nak buang dah peghangai tu..NSR

    ReplyDelete
  17. Pandai kau ngecat, gambar betch skolah tu kau yo ko yang lotak...eloklah tuu , pghangai lamo memang tak dapek dibuang do, kalau dibuang pun hampeh ee ado yo tingga ee lai..MD

    ReplyDelete