GAMBAR EDISI TERBARU

GAMBAR EDISI TERBARU
Kekal bersama...selamanya.

Thursday, February 10, 2011

KENANGAN MENGUSIK JIWA

            Pada tahun itu, majlis sukan daerah Kuala Pilah di adakan di padang Sekolah Tunku Muhamad, Kuala Pilah. Saya adalah salah seorang wakil SMBK ke majlis sukan tersebut. Saya mengambil acara 100m lompat pagar, lompat jauh dan 100m/400m lari berganti2. Majlis sukan dulu2 memang sangat meriah dan penuh protokol.

           Peristiwa yang tidak dapat saya lupakan pada tahun tersebut dan masih terasa sedih dan ralatnya sampai ke hari ini ialah saya kehilangan beg yang berisi dengan spike adidas berwarna biru, skirt putih berpleat keliling pinggang yg di tempah khas dan topi kesayangan saya yg dipenuhi dengan lencana yg saya kumpulkan sejak saya di kelas peralihan lagi....

           Bila saya sedar beg saya dah hilang, saya pun meghaung di bawah khemah peserta...saya tak peduli dah....puas kawan2 memujuk....tak lut....selemo pun dah keluar....tiba2 arwah cikgu Izhab datang memujuk saya...." normah....sebona eh oghang yg ambek beg kau ni, minat bona2 kek kau....jadi dio tak dapek tuan eh, dapek beg pun jadilah".....saya pun menangis lagi kuat sambil membebel2..." oghang pueh ngumpul an badge tu botahun2 dio sonang yo nak ngambek...hu hu hu...kaghang macam mano sayo nak laghi....spike pun dah takdo..hu hu hu....ckgu Izhab kata...nanti pakai spike sekolah.....saya jawab...mano saya buleh pakai spike sekolah tu....bosa.....Akhirnya saya pakai kasut sekolah utk acara lari berganti2....nasib baiklah acara saya yg lain dah selesai....

          Bila habis acara, murid2 pun berkumpul menunggu bas utk balik....sekali lagi arwah cikgu Izhab dtg kepada saya dan memberikan saya bendera sekolah....." nah normah,  pakai kain bendera ni balik sampai rumah sebab skirt kau dah hilang....esok bawak balik ke sekolah...dengan patuh saya pun mengambil bendera buat kain. Sampai di pokan juaseh, atok saya dah menunggu dengan basikalnya. Buntang mato atok saya melihat keadaan anak cucunya yang pastinya kelihatan pelek...memakai kain bendera...." apo pulak kono eh kau ni? soal atok.....bila saya jawab saja soalan atok, saya pun start meghaung semula sambil menceritakan keadaan yg sebenar......" eden tak koso nak boli an kasut kau lae doh kata atok saya"....raungan saya makin kuat di atas carrier basikal atok saya......

         Berita kehilangan beg saya mungkin telah tersebar di kalangan guru sekolah......beberapa hari selepas kejadian itu ckgu rauf dtg berjumpa saya dan bertanya tentang spike saya yg hilang...saya pun berceritalah.....keesokan minggunya, ckgu rauf memanggil saya dan memberikan saya sebuah kotak...apabila saya buka, rupa2nya kotak itu mengandungi spike adidas biru yg baru sama seperti spike saya yg hilang itu.....terima kasih banyak2 ckgu.....saya pun gunakan spike itu di kejohanan olahraga peringkat negeri, mewakili daerah Kuala Pilah dlm acara 100m lompat pagar......

         Alhamdulillah....saya dapat spike adidas yg baru......ckgu rauf memang seornag guru yang baik dan pemurah....dia selalu belikan saya kerepek pisang, kerepek ubi, nenas dalam tin, laici dalam tin yg saya makan bersama kawan2...yg menjadi ralat di hati saya sekarang ini ialah kehilangan topi kesayangan saya yg di penuhi dgn lencana itu......kalaulah topi itu masih ada ...pastinya saya simpan sampai ke hari ini tapi apakan daya.....rezeki utk memilikinya sampai ke hari ini tidak kesampaian.....

         Di harap kawan2 tak jemu membaca cerita saya ini.....hanya luahan hati yg masih terasa.....

Sekian, terima kasih kerana membaca.

Kisah Benar
Siti Normah

10 comments:

  1. Terima kasih dan tahniah Ct kerana menulis. Pasti tidak ramai rakan2 yang ingat peristiwa pahit yg monyobabkan you meghaung duo aghi duo malam tu. Botuah you sobab cikgu bolikan spike baghu.. ese dulu merentas desa wakil sokolah. tak ado sapo nak bolikan kasut doh, pakailah kasut fong keong yg kuyak tapak ea tu.. hik..hik..MSA

    ReplyDelete
  2. sei nengok dio mengaung tu (sodeh ado nak golak pun ado)maso tu sei pun wakil lompat tinggi, jevelin n hurdles. sei pakai spike sekolah. sei ado yo niat nak bolikan spike dio tu, tapi takut dio tak nak plak, maklumlah sei mampu spike mainan yo..hehe..

    ReplyDelete
  3. kesian baca kisah pahit Ct Nor, se pun toraso tokilan samo, kalau lah sosapo yg amik tu dapek pulangkan somulo, se bayar upah e samo. the things that she'd lost were so precious, apo tak suruh atok buek somayang ajat maso tu...hai kandar, kau da d lucutkan dri jawatan ko, signature pun da tak guno TL dah..he..he..

    ReplyDelete
  4. Normah memang salah seorang celebrity popular masa tu..se masih ingat..tk heran ramai yang minat..ISHS (eh dh tukar namo ko) salah seorang peminat normah kot..ontah2..ISHS yg ambik kasut tu tk..?.sbb tlampau minat..tk dapek oghang ee dapek kasut ee jadilah...kih kih kih..jangan mare..kang lucut pangkat dt lombago tu kang...keh keh keh

    ReplyDelete
  5. hibo pulak se nongar cerito nomah ni. Raso nak sekeh kepalo budak yang ambik topi kau tu.

    ReplyDelete
  6. sekeh ghoghamai... MD sei sajo tuka namo tu n golar TL tu kok dek kau sumolah..sbb abang sei komplin dio kato jgn momainkan golaran tu (sei tau dio kocik ati sbb dio tok lombago suku 3 batu golar e Dato' Setia Raja). tontang spike tu sei nak ambik buek apo saiz umang kocik mok amek. Minat mang minat kedio tu tapi taklah sampai ambik kasut do.. baik sei poei nyoghah hehe..tentu dapek org ee skali. Laie pun buek apo spike tu nak byk spike poei main volleyball, bueklah spike byk mano todayo.. hehe, cughi2 nie jgn nanti magah sun kee n see kun heee takut sei dio dah mati..

    ReplyDelete
  7. Ese tau sapo yang amik tupi ct yang ponuh gajet tu..ese maso tu ado bawah khemah topi pagar kek TMS tu, maleh nak cakap yo...MSA

    ReplyDelete
  8. Alhamdulillah, peristiwa pahit dahulu kini sudah menjadi kenangan manis zaman remaja. Kalau dulu merasa marah, sedih, rugi dan benci dengan peristiwa tersebut, kini ia hanya tinggal kenangan manis yang tidak dapat dilupakan. Bila kebencian terputus, bermakna Allah telah menganugerahkan syurga (al-kautsar). Maafkan sahaja orang yang menyebabkan kehilangan itu sebab dia juga di bawah kuasa Allah ketika melakukannya. Shidi.

    ReplyDelete
  9. ISHS mano lak abang ko tau kok kito mainkan namo tok lombago tu...ko cito kek dio ko.wee kalau cam tu se tk branilah nak sobut2 lai..kang kotulahan lak kang..se kona abang ISHS tu dato Kota Hj Suak namo ee kan..

    ReplyDelete
  10. iyo md. anak dio tengok blog smbk, pehtu di bagitau abah e. abah e tepon sei (tapi boto gak ckp dio tu takleh momain doh) tp klu kengkawan nak panggey sei tl takpo. dlm blog sei tulih ishs.

    ReplyDelete