GAMBAR EDISI TERBARU

GAMBAR EDISI TERBARU
Kekal bersama...selamanya.

Monday, February 7, 2011

SATU PERTEMUAN SERIBU KENANGAN

Hari ini saya mencuba pula menulis seperti yang disaran oleh pengerusi kita En Shariff Ahmad.. saya ni suka juga menulis..tapi sejak kebelakangan ini (sejak menjadi surirumah sepenuh masa) bayak benar tugas yang harus diutamakan terlebih dahulu.  Baru saya tahu bahawa menyandang tugas sebagai suri sepenuh masa lebih bayak commitment dari bekerja dikantur atau bekerja makan gaji.  Ada saja perkara yag harus dibereskan.  

Duduk mengadap PC ni pun tak boleh nak lama, habis lama pun 1/2jam lepas tu karang adalah yang manggil...Ma mana baju skolah Bi yang baru beli tu..panggil anak saya, Baby..atau... Ni...pisang tadi dh goreng ke..suami saya pulak..pendekya nak duduk berjam-jam memikirkan apa yang nak ditulis dlam blog ni memang tk de kessempatan....jadi 2nd CEO dlm rumahtagga ni memang begitulah..buzy memanjang..nk pastikan perjalan rumahtangga keluarga berjalan lancar..dh potang potang ni plak idea tak mudah datang secara spontan..kena termenung dulu nak cari mood... tapi sekarang saya dayakan jugalah kerana Tn Pengerusi dh heboh tanya bilo lgi nk tulis... Nk tunggu masa lelama berfikir memang tak dapat...jadi hantam sajalah...kalau saya merapek merapu...bahasa lintang pukang..tk tentu ujung pangkal saya minta banyak2  maaf..

Tak pernah terlintas di fikiran saya bahawa kita akan dapat berjumpa lagi selepas perpisahan form3.. 40thn yang lalu..kalau jumpa pun mungkin cara xformal...jumpa dijalanan atau dimajlis majlis, perjumpaan yang begitu mungkin susah untuk kita nak mengenali antara satu sama lain...melainkan dh selalu jumpa.  


Saya pernah terjumpa seorang kawan yag pernah tinggal menyewa dengan saya sewaktu saya mula2 jadi guru sementara di Pasuh 1 lebih kurang 35thn yag lalu..dimajlis perkahwinan anak kepada sepupu saya itu saya beranikan diri menegur dan berbual dengan wanita ini kerana saya yakin bahawa dialah orangnya kawan rapat saya yang tinggal serumah dan mengajar satu sekolah...berdasarkan rupa parasnya dengan usianya yang lebih 3thn dari saya. Saya bertanyakan pernahkah dia mengajar ditempat saya mengajar dulu..,jawapnya ya..pernahkah dia duduk diquarters guru bersama kengkawan ..jawapnya ya juga..saya bertanya lagi adakah namanya Sharifah jawapanya ya ... ya Allah memang tak syak lagi inilah orang yang saya panggil kak Pah dulu...yang selalu mengikut saya balik kampung tinggal 2,3hari di rumah saya bila cuti sekolah..saya terus menerkam dan memeluknya..nak menangis saya kerana gembira berjumpa semula kawan lama yang sangat saya rindu,....saya goncang2 badannya.. kak Pah xkenal saya lagi ke...ini Mariani kawan serumah akak ketika mengajar diPasuh 1 dulu..kata saya..rasa terlerai rindu saya yang terkumpul sekian lama.   Dia terpinga2..walaupun ada senyuman diwajahnya.  Saya terasa kurang respond darinya 'maaf..saya tk berapa pasti'..katanya...Berderau darah saya...perlahan saya lepaskan pelukan..malu bercampur kecewa .'.kak Pah dh tak ingat saya..? 'akak mengajar disana tahun berapa' tanya saya..'tahun 85' katanya....Panas.., merah padam muka saya rasanya..malu tak terhingga.., rupanya saya dh tersalah orang..saya menjadi guru attachment disek keb Pasoh 1 dlm tahun 76-77. Memang dia ada mengajar di sana tetapi berlainan tahun. Semenjak dari itu saya dh tk berani nk pandai2 mengaku kenal pada orang kalau orang tk tegur saya terlebih dulu.,takut jadi macam tu lagi..Huh.. banyak benar pelanduk dua serupa...berkali2 saya meminta maaf darinya...walaubagaimanapun kami dh menjadi kawan baru..


Pandai Sharip mengatur pertemuan kita.  Kali ini saya tak mungkin tersalah orang lagi...kalau tak ingat nama pun atau wajahnya samar2, yang pasti mereka adalah kawan sama sekolah di SMBK dulu...


Dalam pada berhati hati saya terkena lagi..namun kali ini dalam case yang berbeza......Saya add CT Hawa dalam FBnya, dari recommendation CT Shara...Dalm box message CT Hawa saya tanya khabar dan adakah dia masih ingat saya...rasanya dia pasti ingat sebab saya duduk disebelahnya selama 1 tahun masa di remove class, walaupun saya ni jenis pendiam, pemalu n penakut..kalau dh duk dekat selama setahun tentu ingat kot...CT Hawa memang semua orang kenal...dia seorang celebrity popular dizaman persekolahan dulu..dia pandai menyanyi, menari, belajar pun bleh tahan..dan yang penting CT Hawa adalah pelajar paling cantik di SMBK di era kita dulu..

Sangkaan saya memang meleset.  Rupanya CT hawa tak kurang juga pelupanya..biasalah tu..umur dh meningkat ...dia memang tak kenal saya...'ingat ingat lupa...jangan marah'..katanya membalas message saya...Saya langsung tak rasa marah pun kerana saya tahu saya kurang menonjol masa sekolah dulu., tak ramai orang yang kenal saya..tak hairanlah kalau CT Hawa pun tk ingat saya....


Reunion kali ini memang membawa seribu makna pada saya...semasa dalam perjalanan ke Ilham selepas tol menghampiri R&R PD dada saya bergoncang kuat...dh dekat sampai R&R ni perlahan sikit berhenti kat R&R dorang tunggu kat situ saran saya pada suami..suami menurut saja...kami berhenti di salah satu tempat parking disitu..bagaimana hendak saya mulakan apabila bertemu kengkawan nanti.. saya ajak suami & Rokiah turun, Rokiah tumpang kereta saya dari Seremban kerana suaminya tk dapat hadir sama. Rokiah dan saya adalah kawan baik.

Orang pertama saya temui ialah Ismail Isa...pada masa tu saya memang tak ingat namanya..mungkin form3 dulu dia lain kelas kot..entahlah...namun saya masih ingat rupaya dan dia sekampung dengan Badariah n Sharip...itu saya memang pasti. 'Ingat saya tak'..tanya Mael...'rupa kenal tapi nama tak ingat..maaf ya'..kata saya...Maellah..,Ismail Isa..kata Sharif yang baru datang dari depan..Oo  ha dah ingat dah..kata saya..Sharif memag saya selalu jumpa di kampong.. Suami bersalaman dengan Ismail dan Sharif. Selepas berbual lebih kurang, saya kehadapan lagi..ada CT Shara n Rubiah..kami berpelukan sambil mengesahkan hal diri masing2..saya nampak CT shara masih ayu, cantik..berkulit bersih..matanya merah mungkin baru lepas mengalirkan air mata  brjmpa kengkawan lama .begutu juga Rubiah yang cute n comel..kemudian datang pula CT hawa...'Mariani..Mariani' ..dia menerpa...Awooo... jerit saya pula..dia memeluk saya...,polok..polok dh lamo tak jumpo ni...kata Hawa...kami berlaga pipi..bangganya sya..hawa masih ingat pada saya.....kau duduk sobolah maghin yo?...ktanya...Iyolah...dogheh bona lupo jawab saya... Keadaan jadi hiruk pikuk kerana Sharif, Mael CT shara n Rubiah pun tumpang sekaki. Hawa tidak banyak berubah,..dalam usia 55thn dan dh bercucu, masih terserlah kejelitaannya ..kulit kuning langsat..masih keletah dengan suaranya yang lantang...


Pandangan saya beralih kepada seorang lelaki tampan bergaya berbadan tegap tinggi berkacamata hitam..memandang dengan senyuman sedari tadi..'Ini siapa..husband u ke shara' tanya saya kerana dia berdiri disebelah CT shara...haah..husband i masa sekolah dulu...kata shara...saya tahu shara bergurau..haaa Razali Khamis..teka saya lagi..haa tu baru boto kata Razali...dalam hilai ketawa kami bersurai untuk bertolak ke Ilham...


Dalam perjalanan ke Ilham Resort PD, saya tak henti2 bercerita mengenai kawan2 kepada suami..lepas seorang seorang nama kengkawan saya sebut...suami saya yang pendiam hanya mendengar, sesekali tersenyum...Rokiah pula yang duduk dibelakang kekadang menyampuk........banyak lagi kesah kita masa disekolah kalau hendak dikatakan..jika ada kesempatan dengan izin Allah saya ingin bercerita lagi....hingga kita berjumpa lagi salam kasih sayang, salam rindu dan jaga kesihatan, jaga dirimu baik2.  Assalamualaikum.





Oleh: Mariani Duaji (MD) 

24 comments:

  1. Alhamdullillah, Dah mulo menulih dah. elok tu. Jangan bia Blog ni sampai tak kono jonguk. Laiee ramai monulih laiee elok...laiee banyak konangan lalu. sei klu jumpo sesapo pun, kalau boto-boto kona baghu re togur. kalau tak sei bia orang togur dulu. Takut salah orang. Dah galak tekono, malu de eh. Harap kengkawan kito yang lain tulih lah apo-apo asalkan dapek saling menghubung silaraturahim....shidi..

    ReplyDelete
  2. Shidi, ese banyak-banyak ayat Mariani tu yg se terujo ialah bab polok momolok tu.. eee!!! se tak kono polok aghi tu aaa...MSA

    ReplyDelete
  3. MSA, bab polok memolok ni dah tolambek. dah tuo-tuo ni goli kok kono polok. Patut ee maghin, maso kek sekolah maghin kono polok, baghulah torujo...hik..hik. shidi..

    ReplyDelete
  4. Shidi..polok momoluk ni memang dh jadi tradisi kito..omak ngan anak, cucu ngan uwan, cicit ngan onyang..disitulah kito dapek tunjuk kaseh sayang..bilo dh bopoluk tu..raso morosap dalam dado.. sayag nak cucu den kek den ha...dipolok cium ee den..tak sosio den dapek anak cucu..mulolah uwan ee cembeng..bojujuran airmato ee..kok dapek maso ghayo lak tu..haii banjir sokojap...jangan salah polak dah...kih kih kih...MD

    ReplyDelete
  5. Mariani yang kona dulu memang pemalu, pendiam, dan tak suka show off..nampak e mcm budak baik (tapi malang tosalah poluk org). sei pun tak boghani nyakat dio doh...maklumlah ayahanda dio tok lombaga (bogolar, tak mcm sei doh, golar-golar jo)..kigho2 mariani ni anak org bangsawan., tu sbb ee dio cantik rupawan, ghajin masuh pinggan dan cawan,suko masak gulai condawan, kek sekolah slalu lelan dan gewan, n sekarang dah jadik uwan, tapi masih lagi menawan ..hehe..

    ReplyDelete
  6. Tu deh bunyi ea bilo tok lombago buah kolapo nan sobatang bilo dio bokhoba (berkato-kato)lomeh kito nonga ea.. tak kotawanan

    ReplyDelete
  7. Tu kato popatah, yang dulu didulukan yang kendian tak dapeklah duduk do, kono lah bodighi. tompek duduk dah ponoh, nak buek camno (sapo sughuh duduk diley), dapek bogayut kek pintu bas dah kigho botuah (ni coghito naik bas zahari dulu)..sei dapek duduk, sei nengok jo kek mariani ngan latipah bodighi (lotih tu, camnolak sei nak nolong e,tumpang simpati yolah.)

    ReplyDelete
  8. Terima kasih Mariani kerana dah mula menulis di blog.Sebenarnya walaupun dah berusia kita patut terus mengasah dan mempertajamkan fikiran.Banyak masalah yang dihadapi oleh orang yang dah bersara ialah mereka tidak lagi mahu berfikir dan membuat kerja2 yang lazim dilakukan.Akibatnya mereka cepat jd pelupa dan proses penuaan terlalu cepat berlaku.Kalau nak dongar komen Tok Lembago mmglah menggolikan hati..terima kasih bagi hiburan...membuatkan tersenyum sendirian...

    ReplyDelete
  9. Ayolah Tok lombago ni..ado yo dio nk mengusek se...ha donga lak pantun se nih...walau tk sehebat tok lombago tu..buek togolak yo jadilah..

    Tok Lombago pinang sobatang
    Kuek kolakar mongusik oghang
    Ese bolum lagi jadi uwan
    tapi cucu sedaro anak kak lang

    Poi sekolah naik bas abeh..
    tingkap e ghosak coromin ee longkeh
    duduk topi tingkap padan muko eh
    bilo ujan basah kuyup kono tompieh..

    Maso dulu bilo balik skolah
    Ngojar bas sampai mongah
    Tok lombago selalu kalah
    Ese dapek duduk raso ee mogah

    keh keh keh..camno Tok..jawablah..tok kan pandai monjawab...kih kih kih

    ReplyDelete
  10. dasyat betui hampa ni....dok menuleh sakan...cek tak tahan gelak....sebenaq nya cek pun teghingin nak menuleh tp cek tak beghapa sihat lah no...jadi cek tak boleh nak pikiaq...tunggulah no...nanti bila cek dah sihat betui2, baghu cek boleh tuleh..jaghi2 cek ni dok ketaq lagi....anyway cek nak ucap tq banyak2 kat hampa suma bab hampa buat cek gelak dan senang hati....
    pi mai pi mai cek dok tang ni gak....hehe

    ReplyDelete
  11. Kosian kek CT nie, bolon sombuh g. Baghu nak sombuh jgn aktif bona cek oii.

    Iyolah tekau e weh..baco syaer sei ni sambey bolagu.

    Woo. kok blom jadi uwan
    Memang kuek handa bolawan
    Patutla ghupo mcm rozita che wan
    Nasib baik dah bokawan

    Tompieh aey ujan tidak mongapo
    Tompieh aey liur baghu padan muko
    Kono kek bibey tah ghaso apo
    Masin-masin, manih kok campo gulo

    Nak sodap laie dicampo cuko
    Nak taek pulak dicampo nigho
    Nak tambah solegho santan kolapo
    Kolapo sawit pun buleh juo.

    Pagi-pagi dah lotih bodighi
    Tompek duduk sajo sei boghi
    Boghobut krusi, dibawak bolaghi
    Nak soleso laie, boli bas sondighi

    Timo kaseh kek dukun wahab
    Tu sajo yang dapek sei jawab.

    ReplyDelete
  12. En Atan anak En Wahab,
    Pantun Mariani sudah dijawab...

    kih..kih, ko silap oghang nak dicabar kakcik.. amik kau..ese tak dapek nolong ea doh. Apo pulak kau mintak Tok Lombago jawab.. Lain kali jgn buek.. siap masin, manih, nigho mu tu.. his..his..MSA

    ReplyDelete
  13. Sei Masukl campur kojap.

    Tok Lombago Kolapo Nan Sobatang,
    Gola diboghi ontah mano datang,
    Memang handal bepantun bepoghang
    Orang lain usah haghap nak monang.

    Sei dah cubo banyak kali
    Setiap kali ado yo jawapan diboghi
    Kadang-kadang goli hati
    Nak ngalahkan dio bolun dapek laiee.

    Haghi ni Mariani pulak kono
    Manih masin nigho somo ee ado
    Nak tegolak ado nak nangih pun ado
    Nengok sharif tak dapek nolong ee do

    Sei nak tanyo To Lombago satu yo
    Mano dapek idea ni somo
    Boghilah sikit kalau ado rahsio
    Itu yo Nampak ee can nak ngalahkan dio.

    Haa jawab…!

    ReplyDelete
  14. Memang tak boghani lai se cabar TL klapo sbatang ni doh...se ingat dio toknak lawan se..kesian kek se ni pompuan..ghupo ee lai naik taghing ee..mintak ampun minta maaf..tk beghani se doh..

    nk cito skit..tadi bilo se balik dr mosjid tapak..se nampak dukun wahab kek ghumah ee..tetibo yo se togolak boghio iyo (jongkeh togolak)..se bukan ngolakan dio doh, se toringat TL tulih t. ksih dukun wahab...ontah apo kono ee bilo toringat syaer TL tu se togolak bagai nk gilo...nasib baik oghang tk nampak ..se soghang yo lam keto...MD

    ReplyDelete
  15. Mulo2 sei ghisau jugak..takut2 gurauan sei buek MD kocik ati (tapi MD spoting..okla ma.)Krm slm kek dukun wahab sei nonga dia dah uzo boto dah..

    Shidi.. kalau nak tau rahsio pantun, nanti kito pokono teh tarik kek restoren MSA,,orait.

    ReplyDelete
  16. Tu lah Kak Cik, I baru nak komen ..apasal plak pantun TL masuk dukun Wahab somoh,oghang bueklah pantun..bunga ko..pasal rmh ko..tak lamo lai kolua plak namo..Lobai Sotu, Lobai Cupak or Jawo Kimi dlm pombayang pantun TL,watak2 yg ponah mewarnai ulu jempol satu maso dulu, tp kalau dio masukkan namo See Kun n Sung Ki somoh..se protes.

    ReplyDelete
  17. Golak ese maco komen Tipah ni..bini ese baghu togo aaa "apo kojo golak songsoghang" kateh dio,,,weeee ai ingat kek Lobai Sotu yo..kakcik dan tok lombago tak tau tu doh..MSA

    ReplyDelete
  18. Apo pulak se tak tau ee lobai sotu tu...ese masih ingat lai...kalau sabut yo lobai sotu...kocut poghut...kok monanghih jam tu diam toghuih..tosangut sangut dek nahan tangih..ayoh...takut mek amek se kek lobai sotu maso tu...(jam tu kito kocik lai ghaso ee)kalau omak se nak nakut2an se sobut yo lobai sotu..diamlah se...dh bosa maghin (skrang dh tuo) se pueh tanyo oghang camno ghupo ee lobai sotu...sbb maso kocik se bayangkan l. sotu macam hantu..ghambut moghuboi..hitam slughoh bodan ee..cino seekun n sungki tu se kona mek amek tu..abah se slalu jua sekerap kek dio..se slalu ikut abah se poi kodai sungki..naik moto duk dopan..nk tau abah se poi kodai sungki tk pakai kasut doh..sobb dh beso xkai kasut..kaki dio pun tapak ee dh kogheh komatu..pijak apo2 xtghaso lai..dh jadi kasut lak...ksian abah se..uhuk..uhuk.

    ReplyDelete
  19. En Shidi Tn Proffesor..
    Tk dapek se jawab pantun ee do,

    kalau nk jawab bulih yo..
    Tapi satu hari tak lain kojo
    tadi se nak cubo cubo
    tapi laki se lak asyik nyoling2 yo
    se tau maksud dio
    dio jeles se asyik ngojokan computo

    bangun pagi gosok gigi
    se nak ngundur diri...

    ReplyDelete
  20. kengkawan, ese ngan shidi dan sharif tongah kono teh tarik aaa kek somban..Rashid

    ReplyDelete
  21. Lopeh minum baru nampak pulut kuning tibai lai sekali.MRBY

    ReplyDelete
  22. pandai lako masing2 bopantun...ese tabek la kek kwn2....mariani pun ado bakat topondam kosan eh...lamo boto topondam eh tu...jadi bilo tokluar...tosombo2...pueh kek nopeih eh....TL tu memang dr dulu handa bahaso eh.....LAR plak, kato2 eh monggolian hati ese....tak kogheng gusi d buek eh....shidi plak bahaso eh bobungo2...terlalu indah d baco....tp apo kughang eh abang sharip kito...tak kalah doh....hehe

    ReplyDelete
  23. Moghiah boto blog kito kalau macam nilah ghayo ea. sampai cito Lobai sotu pun detail dibuek ea dek kakcik..Sotiousoho tak tau tu doh.. takat koghu, tapak, majau, joghojak taulah cito lobai sotu tu.. Tipah lain kali yg buek bona cito sensasi ni.. jongkek dek golak kang..Prof faham ko 'moghuboi' tu? MSA

    ReplyDelete
  24. Kasin Tihah bulih tak...he..he..u jgn tokonang kan oghang yg glamour2 yo, yg kurang soratuih ni pun patut d konang, kosian dio tak do yg mongonangkan dio, jaso they all pun bnyk, tengok omak Kak Cik..sobagai penawar supaya anak e tak jahat or tak ngikut dio poi bojalan.

    ReplyDelete