GAMBAR EDISI TERBARU

GAMBAR EDISI TERBARU
Kekal bersama...selamanya.

Friday, January 28, 2011

CATATAN MALAM GALA SMBK PART 3

Oleh Mohd Sharif Ahmad,
Berjumpa lagi muga terus bahagia,
“Sunyi benar di Ilham ni…” kata isteri saya, mungkin terasa kehilangan sesuatu.
“Biasalah  hari Ahad orang semua check out, sikit sangat yang check ini..” kata saya menyejukan hati.
Memang ketika itu sunyi, tiada lagi hiruk pikuk di lobi hotel, di kolam renang, di coffee house. Tidak ramai yang mundar mandir di situ. Saya bertenggung di verandah lobi bersama keluarga.
Jalil baru saja meninggalkan saya, sebelum itu Iskandar juga turut hilang. Saya melangkah pergi dengan longlai meninggalkan seorang rakan kita. Saya sudah tidak mampu lagi untuk menemani beliau.
Ya, yang terakhir meninggalkan PNB ILHAM ialah Badariah Jamaluddin, saya mohon maaf kepadanya kerana terpaksa pergi awal walaupun sebelumnya kami berbual panjang sambil dia menunggu ketibaan suami tersayang menjemputnya. Terubat segala rindu saya apabila dapat berbual dengan Badariah.  Dia masih seperti dulu, pendiam, lembut dan tak banyak kisah. Kami sebenarnya rapat sebagai kawan sejak sekolah rendah dan setiap tahun untuk tempoh itu berhari raya bersama….
Badariah kini bertugas di Bahagian Perkhidmatan JPA, sesiapa kakitangan kerajaan yang mempunyai maslah dengan perkhidmatan bolehlah minta bantuan beliau.
“Tak sesuai..” kata Mohd Firdaus selamba sambil kita semua ketawa mendengar colotehnya mengenai zaman silam dan kenapa beliau lambat bertemu jodoh. Sekarang menetap di Kepong. Excapt ni kini merupakan seorang usahawan. Berjaya atau tidak saya kurang pasti kerana saya telah agak lama juga menceburi bidang ini, namun sehingga kini masih belum Berjaya.
Sebagai usahawan tidak kira apa bidang sekalipun, pada setiap bulan kita belum tentu mempunyai kewangan yang stabil. Ada kalanya banyak, adakalanya sikit. Berbeza dengan penjawat awam atau yang makan gaji dengan sector swasta tentunya hujung bulan fulus masyuk!!!!! Hujanlah, panaslah, mendunglah…gaji tetap ada.
Namun seperti yang pernah saya sebut dalam blog ini suatu ketika dulu, dalam usia emas ini kita sebenarnya sudah tidak lagi mengeluh, merintih, merungut, membebel dan kecewa. Kita terima seadanya nasib kita. Kita bahagia dalam perspektif kita sendiri. Ada anak, ada isteri, ada suami, ada cucu, ada kenderaan dan ada rumah, itu sudah cukup membahagiakan.
Zamrus, Tahir, Zali, Iskandar, Hasidin, Roslan Ghani semuanya kini pegawai besar dalam bidang masing-masing. Begitu juga dengan Jalil, Dr Rashidi dan dr Ahmad Zuhaidi. Sementara Dr Zaha dan Dr Murad Berjaya dalam perniagaannya. Kita tidak harus lupa kepada Cikgu Mohd Shah seorang pegawai di Jab Pendidikan Negeri Sembilan.
Kisah silam beliau yang saya tidak akan lupa ialah pada suatu pagi dengan bangganya menunjukan pada kita surat cinta pertama yang beliau terima dari seseorang sehari sebelumnya. Induk jangan tersalah tafsir pulak dia tak bagi kita baca surat tu, Cuma dia tunjukan kepada kita. Mulai saat itu biar badai datang menghempas pantai, hingga kini Mohd Shah yang lebih mesra kita panggil Pak Ongah kekal bahagia bersama Induk Rokiah.  Cinta monyet berkekalan sehingga ke anak cucu. Begitu juga Alias dengan adik kawan kita, dari sekolah hingga kini kekal setia. Yang kecewa mungkin hanya Salim dengan Riben Birunya..itulah kalau galah tak cukup panjang, jangan nak jolok buah yang tinggi-tinggi. Sesekali kena bergurau dengan Salim ni.
Kini beliau menjadi pegawai di Sek Men Tuanku Muhammad KP sejak 10 tahun yang lalu. Kita mungkin akan menerima jemputan beliau pada 19 Feb nanti, kerana beliau sudah bersedia untuk menerima menantu.  Kalau rakan-rakan tidak dijemput pun, anggaplah saya bagi pihak Salim mempersilakan rakan-rakan yang berkesempatan supaya turut hadir ke teratak beliau di Padang Lebar.
Kecil molek, agak elitis masa tu, dicemburui oleh rakan-rakan dan juga adiknya sendiri, Siti Normah sebenarnya mencipta nama di zaman persekolahan kita dulu. Apa yang beliau sampaikan di atas pentas tempoh hari adalah benar. Kisah spike benar, kisah dilarang bertukar sekolah benar dan kisah menonggeng juga adalah benar.
Ct Normah selalunya ke sana ke mari bersama Zainun Mustaffa. Dua-duanya sangat aktif masa sekolah dahulu. Beliau mengwakili sekolah dalam banyak aktiviti sukan termasuk olahraga. Beliau dipilih sebagai seorang Pengawas murid oleh Cikgu Md Zain. Masa tu pemakaian tudung belum ada lagi di mana-mana sekolah. Pakai tie dan skirt mestilah sependek mungkin.
Kita sebenarnya merupakan perintis form 1V di SMBK. Ramai yang meninggalkan SMBK atas pelbagai sebab seperti Normah Ali yang lari ke Sek Teknik Tuanku Jaafar di Seremban. Zali, Hawa dan Hasidin ke TMS. Sebahagian lagi ke Sek Men Datuk Mansor di Bahau. Dan murid bijak, rakan yellow river kita satu-satunya yang berjaya ke MCKK iaitu Tahir Kassim.
Meneruskan pembelajaran di MCKK pada masa itu adalah satu pencapaian yang amat disanjung di seluruh Malaysia. Kita turut berbangga kerana rakan kita, wakil SMBK berjaya mendapat tempat di situ.
Pada sebahagian kita memasuki form 1V ketika itu bukanlah bertujuan untuk mencapai kecemerlangan dalam pelajaran. Tujuan utama masuk form 1V ialah untuk ke sekolah dengan memakai seluar panjang bagi lelaki dan berkain labuh untuk perempuan.
Latifah Jamal, Halimah Ujang, Hameed Bawal dan Salim Sharif merupakan ketua darjah kita ketika itu. Oleh kerana ramai yang meninggalkan SMBK ketika itu, maka saya dan beberapa orang lagi seperti Jalil, Mohd Shah dan Alias telah dilantik oleh Cikgu Md Zain sebagai Pengawas. Sehingga hari ini saya tidak pasti atas kapasiti apa saya sebenarnya dilantik. Kurang bijak masa tu, kurang berdisplin, pakaian kurang bersih, rambut selalu panjang, suka buat bising, suka nyanyi lagu hindustan dan suka juga ponteng. Agaknya mungkin apabila rotan sudah tidak ada maka akar pun berguna. Apapun semua itu merupakan kenangan manis buat saya. 
Menjadi sebahagian daripada keluarga kita di SMBK ialah beberpa orang guru yang kalaupun semasa mengajar amat tidak senang dengan kita namun di hati mereka pastinya kita merupakan murid yang disayangi. Antaranya Allahyarham Yussof Daud, bapa mertua Jalil. Saya tidak pasti antara saya dan Jalil siapakah yang lebih beliau sayangi… Jalil sebagai murid yang akhirnya menjadi menantu, sedangkan saya adalah tempat beliau merujuk jika ada masalah B. Malaysia. Namun bagi saya Allahyarham merupakan seorang guru yang sentiasa diingati hingga ke hari ini.
Cikgu Zul seperti yang Tipah pernah sebut, kita mengingatinya sebab dia suka sangat sughuh kita “buka muka surat… tak ghoti cakap omputih..cakap Molayu jang…” Disamping itu dia suka puleh perut rakan-rakan. Ramai yang kena puleh, dia tetap berlalu, selamba.
Ramu Naidu sentiasa kita ingati..jika dia marah, bibirnya terkancing namun pukulan yang hinggap kepada kita taklah seberapa sangat. Dia mengajar B. Inggeris dan he used to call us, everybody as ‘’Idiot” sekurang-kurangnya saya dan Nordin menjadi sasarannya…”Where is idiot..” Setiap hari, itulah yang saya ingat.
 Cikgu Soyong, jika kita masih ingat..dia mengajar kita tentang sex antara lelaki dan perempuan..Zainun tersipu-sipu malu bila cikgu Soyong menunjukan gambar anu lelaki, bagaimana perjalanan sperm…dan yang lucunya Cikgu Soyong  juga terasa malu dan ragu-ragu untuk menerangkannya.
Yang smart memanjang ialah cikgu Singh yang tinggi lampai tu. Rakan-rakan cuba bayangkan kakinya bersimpul ketika berada dalam kereta mini copper kecilnya itu. Sikat rambut tidak pernah lekang dalam poket seluarnya. Yang menjadi kesukaan ramai ialah Miss Lim, bukan sebab dia pandai mengajar, tetapi sebab skirtnya yang terpendek dalam Malaysia.
Wajah Miss Lim cukup ayu buat pelajar lelaki ketika itu dan sesekali dia akan duduk atas meja guru, menghadap kelas, sambil menyilangkan kakinya. Masa tulah darah rakan-rakan akan berderau dan mengalir laju. Dia tahu tentang itu. Saya ingat bila saja dia menyilangkan kaki, Iskandar tengok Salim, Salim tengok Nordin, Alias tengok saya, saya jeling Roslan dan ramai lagi…semuanya seronok. Saya tidak pasti apakah Pengetua pernah menegur pakaian Miss Lim.
Ustaz Nizar ada bertanya pada saya di Dewan tempoh hari, pasukan bolasepak SMBK ketika itu pernah dikalahkan sebanyak 19 gol kosong. Saya kurang pasti sekolah mana yang membelasah kita ketika itu. Jika ada rakan-rakan yang ingat  tolong kembalikan nostalgia lama ini. Namun saya ingat pasukan Ragbi sekolah kita di belasah oleh Sek Abdul Samad Tanjung Ipoh sebanyak 98 gol..Sesungguhnya Cikgu Md Zain amat berminat dalam kegiatan sukan. Olahraga dan sukan merupakan antara priority beliau ketika itu. Tahir pernah terpelanting spek tebalnya ketika berlawan bolasepak. Dia rabun dan dia sebagai pemain pertahanan yang hebat ketika itu. Beliau bermain bolasepak dengan mengikat speknya dengan getah.
Iskandar seperti yang Salim bualkan tempoh hari, cara beliau melompat tinggi sudah macam stail olimpik, ketika ramai orang melompat seperti kambing gurun hendak berlaga, dia sudah bergaya. Iskandar mempunyai gaya tersendiri dan beliau selalunya muncul juara dalam acara lompat tinggi dizaman kita.
Saya berhenti dulu, nanti rakan-rakan jemu, pastinya kisah guru-guru akan menyusul lagi dalam Malam Gala SMBK Part 4. Jumpa lagi..
Pengerusi.  

1 comment:

  1. yg sei dulu maso perhimpunan setiap guru bertugas bergilir2. guru bertugas kono berucap di depan murid. Apabilo giliran Mr Ajmer Sigh, dia pun berucap didopan, mungkin BM dio kurang fasih, hingga dia berkata "Murid2 tidak dibenarkan pijak rambut"..(rambut refers to rumput),
    tapi sobolom tu arwah cikgu ali ni bosilang2 tgn ee sambey mogang rotan putih (He conducted lagu gigih). hj jalil goma boto lagu tu...

    ReplyDelete