GAMBAR EDISI TERBARU

GAMBAR EDISI TERBARU
Kekal bersama...selamanya.

Wednesday, January 26, 2011

CATATAN MALAM GALA SMBK PART 2

Oleh Mohd Sharif Ahmad.

Berjumpa kembali semuga semuanya terus ceria dan sihat.

"Take care of your health.." pesan Pengetua dalam ucapan beliau tempoh hari. masih sempat beliau memberikan impact kepada kita untuk kesekian kalinya. Yes sir..

Tanpa kesihatan yang baik kita tidak mampu untuk ke mana-mana waima ke Ilham atau ke Surabaya. Kesihatan amat penting. Kesihatan poket juga amat penting. Sihat dan banyak wang adalah bonus dalam kehidupan.

Saya terdengar Tahir bercerita tentang diabetes atau penyakit kencing manis yang amat ditakuti itu. kandungan gula dalam darah melebih paras normal iaitu 6mol. "Jangan main-main, kalau gula berlebih ni..anu pun tak naik ni.." Kata Tahir mengerikan setiap rakan yang mendengarnya.

Saya tidak tahu tetapi ada Dr mengatakan antara kencing manis biarlah darah tinggi atau lemah jantung...apapun doa kita agar rakan-rakan sihat. Rahsia sihat hanya satu, kawal emosi, kawal makanan dan selalu bersenam. Itu pendapat pakar seluruh alam ini. Jika rakan-rakan perasaan tengoklah wajah Tahir, dari dulu hingga sekarang tidak berubah sama juga macam Jalil dan Mohd Firdaus.

Terdengar juga Azmah Othman  menyebut tentang kandungan gula dalam darahnya. Agak tinggi. Saya lihat Wahab kurus, maintain dan bergaya, jika pakai kot n Tie Wahab pastinya macam CEO. Macam bekas Finance Minister kita dulu Tun Daim.

Benar Wahab you nampak matang dan sempurna. Senyum mu masih menawan. Bertuah isteri you. Walaupun Bang Mail dan Tok Lombago sepatutnya yang menunggu rakan-rakan di R&R PD Highway, namun saya yang terawal sampai sekitar jam 11.11 pagi. Kawasan itu lapang dan tidak banyak kereta.

Tidak lama kemudian dua buah kereta 'kecil' dan 'buruk' iaitu kancil dan wira, parking di sebelah kereta 'lawa' dan 'besar' saya iaitu Perdana. Tidak ada sesiapa yang keluar dari kereta itu dan saya juga tidak ambil kisah. 5 minit berlalu, seorang lelaki kurus macho keluar sambil tersenyum menuju ke arah saya yang sedang memasang api rokok..Dia kelihatan yakin..saya memerhati dengan mata tegang.

"Wahab!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!" saya menjerit dan kami berpelukan, lama dan  kami berpegangan tangan pula macam orang homosex eeee!!!.Peluk lagi...indahnya saat itu. "Lapar..belum minum aaa" kata Wahab. Kedai kopi tak ada lalu saya bagi dia air tin.

Seorang lagi turun dari kereta wira berjalan menuju ke arah saya macam bonser, berjaket merah, badan besar, debab, kacamata hitam.. Tanpa segan silu kami berpelukan. Zaharin dan Wahab yang sampai dulu memulakan saat keriangan Malam Gala SMBK. Kedua-duanya dari Manjung Perak. Tercampak di tempat orang, jauh dari saudara mara, maka rakan lama akan menjadi teman sejati.

Wahab ditemani oleh isteri dan anaknya, sementara Zaharin datang dengan anaknya. Terima kasih kepada dua sahabat ini yang mengharungi perjalanan jauh semata-mata untuk bersama di Malam Gala. We all love you..

Kemudian Razali muncul dengan keluarganya. Lama beliau parking dan duduk dalam kereta merc nya memerhatikan kami. "Tu mesti kawan-kawan abang tu pergilah..." kata isterinya, barulah Zali turun. Saya terus boleh mengenali beliau. Jauh lagi dia dah tersenyum. Isterinya juga menyertai kami dan saya memberitahu tahu dia bahawa saya sering bermimpikan Zali..hehehe.

Tq Zali, jauh mari dari JB semata-mata untuk bersama kami. Dari perbualan ringkas saya dapati Zali telah bersara dari Perkhidmatan Polis dan kini menyertai PETRONAS. Syabas, benih yang baik jatuh ke laut menjadi pulau..Namun penampilan masih gaya polis.

Keadaan di R&R bertambah panas, hiruk pikuk dan jejak kasih telah berlaku sesuatu yang Halimah teringin sangat nak tengok. Rubiah dan keluarga juga sampai dengan kereta merc besarnya. Dia kini seorang usahawan yang berjaya. Sebelum ini saya sudah tiga empat kali bertemu dengan beliau dan suaminya Rosli. Kini menetap di Taman Keramat, KL dan dengarnya tidak jauh dari rumah seorang rakan kita iaitu Hasnan.

Orang kuat, yang juga Setiausaha Siti Shara juga muncul dengan kereta besarnya bersama seorang anaknya iaitu Yusri yang begitu komited dengan program kita ini. Ibu rintik anak borek..kalau silap Tok Lombago jangan marah. Begitulah yang saya simpulkan mengenai Siti Shara dan keluarganya dalam memberikan sumbangan yang tidak terhingga. Sokongan moral yang saya perolehi dari Siti Shara dan keluarga amat saya hargai dan tidak akan saya lupakan.

Demi kita dia sanggup memarahi anak gadisnya yang sedikit terlewat menghantar kek, sedikit tergores tepi kek itu...saya terkedu dan hilang kata-kata apabila isteri saya memberitahu bahawa anak Shara merajuk dan terus pulang apabila dimarahi oleh ibunya. Semuanya kerana Shara inginkan yang terbaik untuk kita.

Dimana jua next reunion kita bakal diadakan, bila sahaja dan siapa juga Pengerusinya saya menyarankan agar Siti Shara terus menjadi Setiausahanya. Dalam zaman IT ini kita seolah-olah tidak terpisah, kita boleh berkomunikasi secara terus, jadi kalaupun Wahab jadi Pengerusi berada di Manjung Siti dari Seremban boleh menjadi Setiausaha yang efektif. Seperti Tok Lombago, banyak kisah tentang Setiausaha kita ini, nantilah dilain kesempatan, dari semasa ke semasa akan saya ceritakan. Tanpa ragu, you are the best. We appreciate your great contribution.

Then, our once pretty young girl and yet still a beautiful grandma Siti Hawa Arshad arrived. Tok Lombago  always refer her as our Primadona before, after and ever, which I'm absolutely 100% agree. To him Hawa is very special, the only old friend used to address him as 'Shah' . But please my friends, no hugging between me and Siti Hawa over there which I'm always wanted to, but...it didn't happen and I'm not ghobah. Poor me..

Unfortunately Hawa doesn't recognise us, none of us not even our charming Secretary as seem as she has lost all the bitter sweet memories we shared before.  I have a job to do, introduce Hawa to everyone of us including Razali her childhood friend's from kampung Juasseh. "Sapo dio ni?" That was her word with shrinking eye trying her best to collect and gather old memories. 

For me another shock when she doesn't remember me coz just a few years back my second son and me attended her son wedding at Shah Alam. A very short memory...due to aging I suppose. 

What a very touching moment to a few of us on that day at PD Highway R&R. Pity of Hawa and sorry for Tok Lombago, you missed it...sapo sughuh datang lambek.. 

 Tidak banyak, hanya lapan buah kereta berkonvoi ke Ilham. Dalam perjalanan saya terima panggilan dari Zailah mengatakan dia dan keluarga telah terlepas R&R itu dan sedang berkelah di Teluk Kemang. Sementara Wahab dan Zaharin pula telah terlebih dahulu meneruskan perjalanan dengan alasan hendak mencari teh tarik dan nasi lemak..Dah tengah hari masih nak kena teh dan nasi lemak.

Di Ilham isteri, anak-anak dan anak buah saya sudah bersedia menyambut rakan-rakan dan menguruskan pendaftaran. Melihat kepada suasana masa pendaftaran tersebut, menjelma satu perasaan yang sukar dijelaskan dalam hati saya. Tidak ada perkataan sesuai, antara percaya dengan tidak, riang, sedih, pilu syahdu dan entah apa-apa lagi.

Sekejap kita lihat rakan ini berpelukan dan belum sempat lama sudah yang ini pula berpelukan...ah manisnya dan indahnya suasana itu. Saya perhatikan semuanya berlaku dalam suasana cukup matang dan tertib. Mungkin itulah agaknya rumusan kepada segala peristiwa yang sempat kita lalui tempoh hari.

Kepada rakan-rakan yang tidak sempat hadir yakinlah kepada saya bahawa semuanya pada hari tersebut berasa teruja dan kita dapat menghayatinya sejak dari waktu mendaftar lagi. Dalam hati masing-masing hanya Allah yang tahu. Cuba perhatikan gambar ini dan cuba buat tafsiran sendiri....nampak macam tidak ada apa-apa, biasa sahaja, namun saya mempunyai pengertian dan nilaian yang tersendiri apabila menatap photo ini.



Jarum jam tidak dapat diputar ke belakang. Masa tidak menanti kita, Yang berlalu tidak akan datang kembali. Itulah mungkin yang menyebabkan Halimah 'merayu' kepada suaminya supaya jangan ada apa-apa program pada 22 Jan, dia nak sangat hadir dan berjumpa dengan kawan-kawan.

Dari Gemas ke PD hampir sama jauhnya dengan dari Manjung ke PD. Saya baru saja menatap gambar2 dalam album FB Wahab..nangis..jealous saya...tak ada gambar macam tu. tengok gambar ni pula.

Zaharin, Dr Murad, Wahab, Jalil, Rosli n Firdaus.

Saya berhenti di sini dan Insyallah Malam Gala SMBK Part 3 akan menyusul. Jumpa lagi

Pengerusi.

14 comments:

  1. Pandai kau ckp ghang putih jang. camtulah pengerusi. sei ado satu cadangan ni harap2 kau setujulah sbb somuo yg lain dah stuju dah. sei nak lantik kau jadi pengerusi seumur hidup. amacam. (kau tengok tu somuo kengkawan angkek tangan dah ) sahlah.

    ReplyDelete
  2. Jangan main-main Tok lombago..Ghamai yang lobih layak ea tu..aghi tu lain..sobab tak ado yg nak mulokan..ese cadangkan Tok Lombago atau Jalil jadi Presiden merangkap Pengerusi seumor idup tu..buek meeting kek gonting eee wahab pasti sotuju tu..Sojuk!!!!!!!!!!! oghang gomen banyak komudahannyo..den cakap oghang putih tu sobab md sah tak ado sobolah..klu ado kocik mato ea takut den..tp kito kan HSC bukan ea STP kih..kih

    MSA

    ReplyDelete
  3. Sayu pun ado, goli pun ado dongar coretan Tn Pengerusi dan Tok Lombago...Tkasihlah pujian2 kek sei tu, tapi cam Pengerusi ckp, bnyk lg calun2 setiausaha yg lebih layak,sumbangan sei kocik bonar,apo yg sei nak katokan, itulah sei...sei memang camtu bilo dipertanggungjwbkan sesuatu sei akan buek sehabis2 elok dan bojayo, ini adalah prinsip...tak heghan tu doo, sapo2 pun camtu, esei nmpk ado laie yg berkalibar yg bulih kito lantik lak jd setiausaho di masa kan dtg, esei klu tak jd setiausaho pun esei tetap membantu, dont worry, sei ikhlas, keikhlasan kito semua yg buek kito berjaya.....Tn Pengerusi ko, TLombago ko, Jalil ko samo2 berkalibar...esei setuju apo yo cdgan....esei tau Ketigo sdr tak memandang apo2 pun jawatan yg diberikan, hanya misi ketiga2 mereka adalah sama....syabas!!!!!!

    Tang anak gds sei tu, memang sei marah pd mulo ee, lopeh dio blk menitik airmato sei, terpikir apo pulak sei marahkan dio.....die memang tak join kito mlm tu, sbb dio tepakso blk jago abg sei yg sakit...memang sei byr makn dio mlm tu kok2lah die mau tunggu join sekali, tapi die akur kerana die ada tanggungjwb nak jago abg sei tu. Tn Pengerusi, esei sedar Tn Pengerusi marah kek sei pagi esok ee tu, sbb sei marah kek anak sei, tahukah Tn Pengerusi, sepanjang mlm itu esei berkali2 menalipon dio mintak maaf...anak yg baik n patuh, dio kato takpe mak, dia paham mak...itu yg buek sei laie hibo..TQ my girl u're really my sweet heart!!!!!I promise I never do that again to U.....hakhakhak.

    ReplyDelete
  4. ese setuju bona cadangan tok lombago tu...sharip dan siti shara ni memang gandingan yg topat sekali....soghang jadi pengerusi dan soghang lae jadi s/u totap....tok lombago ni memang hebat....dio nampak ese angkek tangan dr surabaya ni....ese angkek tangan bukan sobolah yo doh...duo2 bolah kan tok lombago?.....osah hebat eh tok lombago ni....
    apo yg ese kato ni ikhlas dr hati ese ni....hati ese ni nek moyang banggo dapek kwn2 macam u all ni....ghaso tak macam kwn tapi mcm sodagho....adik boghadiklah....
    sharip dan siti shara jgnlah hampokan hati kito yo...ese setujo bona2 ni...
    kwn2 yg lain...kalau baco comment ni, tulislah comment msing2....sharip and siti shara, jgnlah maghah kek ese plak yo....setujulah....please...

    ReplyDelete
  5. Untuk Siti Normah,

    Berapa jauh kita terpisah, berapa luas lautan yang memisahkan kita, berapa lama kita tak jumpa, kita tetap pandang langit yang sama, lalu kita tidak pernah terpisah...kau sentiasa dekat di hati ini. (Pinjam kato anak bujang se, tapi boto plak aa..wp se kek somban, nomah dan bang rahim kek surabaya..ghaso macam ado kek sobolah yo aa..golo dek eh) MSA.

    ReplyDelete
  6. kan apo do.. sei nengok kek google earth.Tu yg sei nampak solughoh dunio tu. haha..sei nampak abg rahim ngojar CT koliling mejo kek surabaya tu.. maso tu kalian bkn ckp hindustan tp ckp indon hehe.
    "Bisa kakek tangkap aku"..
    abg rahim jwb..."dah dpt tangkap lagi bisa dong.. pokoknya..pokok klapa sawit" hehe..

    ReplyDelete
  7. mana bisa tangkap aku dong!!!.....kok aku larinya pantas...aku ngak lari keliling meja aja...aku juga bisa lari bawah meja deh...kakek aku mana bisa ngejar aku bawah meja....pokok nya...pokok dek den....hehe
    ya ampunnn.....

    ReplyDelete
  8. soghonok boto pasangan abg rahim ngan CT bobulan madu di surabaya....(pokok dek kaulah) bak kato sarep 2 pokok yg hanyo ado kek n9. sei ingat pun nak bobulan2 bermadu leh tak? hehe...ya ampunin... botolah ckp CT dulu maso skolah kito ngaso kita ni kengkawan...bilo dah boghumo ni ..kito ghaso mcm adik boghadik. tu sbb ee sobak bilo bopisah tu.

    ReplyDelete
  9. Tok Lombago nengok kek google earth nampak somo oghang...se duk kek ghumah yo nampak somo kengkawan ha..tebayag yo kek mato se wajah kengkawan maso reunion ari tu..payah boto nak ilang, ilang waktu tido yo lopeh tu ingat balik...maso kito form 1 maghin, se ponah kolahi ngan Sharip koporit maso tu..dio ejek namo abah se, macam macam digolar ee abah se..sibujallah..bujailah..se mmg bongih boto kek Sharep maso tu...sampai nangih nangih, tapi se pemogang 3P..camno nak lawan..(ponakut, pomalu..pondiam) ghaso nak ngadu kek cikgu bosar..tapi takut..nampak cikgu Md zain lalu jauh lai dh nyughuk..nak cakap slamat pagi pun takut..inikan plak nk ngadu hal..ghaso nk report polis dek marah ee se, biar dio kono tangkap masuk lokap..baghu pueh hati se..tapi malu plak, nnti dek nk masukan Sharep lam lokap alih alih se lak kono golak dek polis tu..baghu kono ejek dh nk report polis..lelamo langsung tk jadi apo..bongih tolan yo sndiri....
    Tapi skarang dah berubah, perasan dendam tu sama skali hilang ditelan zaman, masa merubah kito menjadi dewaso, 3P pun dh hilang, kalau dulu se sakit hati bila konangkan pebuatan Sharip tu..tapi kalau skarang dio ejek se cam tu..se tk maghah lai doh..togolak se ado..

    ReplyDelete
  10. Dulu lain, sokaghang lain kakcik oiii. Ontahlah ghamai yang cakap se jahat maso sokolah dulu. Anak-anak se dan isteri se paham bona, bilo tojumpo yo kawan lamo mereka tau dah, mesti akan kuar kato2 "Ni paling polosit dulu ni.." Yang terbaru maso nikah anak azimah tempoh hari "Sharif!!! nilah budak polosit dulu.."kato dio pd suami dio. Bini se sonyum yo. Tapi se ghaso Salim lobih jahat dari se.. ontahlah.

    Pado rakan-rakan yg ponah tosinggung dengan perbuatan se dulu, se dgn ikhlas mohon maaf soponuh hati. Sesungguhnya saat itu sudah berlalu. Ese dah baik, malah lobih baik daghi Jalil..kih..kih..kih..MSA

    ReplyDelete
  11. Mariani, Sarep tu sobonae bukan jahat doh..sei kwn baik dio maso skolah dan lopeh skolah..sei yg paham bona poghangai dio tu...nakal-nakal dio tu copek toghusik tu (agak sensitif, pongibo bkn penghibur doh)) tapi tidak emotional..yg pandai jago atiee seilah tak cayo tanyo sei sondoghi( angkek bako)...bab monulih ni beh kughang macm silong kek tikey dulu kan abih tiang2 lampu ditulih ee. bab kuek ni samolah ngan wak sokam dulu..langgaee kek lori bukan dio yg ghosak doh..dio tanyo lak balik dreba lori tu..apo2 lori yang ghosak..mcm tulah hebatee dio..(nak pasti g tanyolah sarep tu..misti dio stuju ckp sei ni...klu takstuju deh..sei mintak mahap lah..dio mudah memaafkan kengkawan)

    ReplyDelete
  12. Rep..sorrylah, kau toraso koh..se sajo nak ingatkan kisah kisah lamo yo..ianya sangat manis untuk dikenang, smonjak dua monjak ni se slalu bona tokonang masa masa remaja kito, tokonang omak abah se..tokonang maso mudo...dh tuo bona raso ee..dah lamo hidup ontah bila pulak dipanggil Allah..kito somo akan kosano..Tuhan... ampuni dosa dosa kami semua..pilihlah kami untuk menjadi ahli shurgaMu..Rep kalau kau kocik ati apo yang se tulih tadi maafkan se yo..cayolah se tk marah lai kek kau doh..somo dulu tu dh se maafkan..cam tu yo kalau ado salah silap se kek kau dan somo kengkawan..maafkanlah se. Maso mudo kau mmg nakal, tapi kau bijak, kini kau dah baik..dh tuokan..kekeke..kalau tk bijak tk jadi sperti yag kau jadi skarang n kalau tk baik tk jadi reuion kito...kekeke TQ to u and TQ to all AJKs..

    ReplyDelete
  13. Saya tak ada hal langsung ngan sarep ni, dio baik kek se, yg se tau dio buek hal monyusahkan diri dio sondiri, borani dio buek hal kek se, dio lalu kek kodai simpang tu kok d tahan e dek ROMAN kodai simpang, dio kono lalu situ nak balik gholit, heh tolupo lak, kok sarep ejek se pun abah se tu kan buekapo2 do, sobab dlm dunio ni se tak jumpo org yg lobih soba dri dio, ponah arwah ayah pirdaus mrhkan dio botubi, sobab abah se salah tolangga keto waksegan e, org tuo roman ni diam yo, org dlm kodai lak yg lobih,bondo ni berlanjutan smpai dlm kelas maso tu, pirdaus ejek se "abah e mandang JANDO tu sobab e tolangga keto abah den" kato dio. Mcm kak cik maso tu goram amek2 kek pirdaus, raso nak godobik dio kek situ yo. Tp ...as d years go by...n at Ilham d other day, I rasa syg lak kek dio, raso mcm adik sondiri. bgmanapun mereka {my father n arwah Cikgu Idris da bermaaf2an.

    ReplyDelete
  14. Laa banyak rupoe cete dalam ni.Tak tertengok cete2 orang Gholit n Tengkek macam2.Seronok sei baco biar sei bagi tajuk keseluruhannya..Tiada Dendam Antara Kito baik Mariani,Firdaus mahupun LAR..He hee

    ReplyDelete